1. Inleiding
De Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) geeft een kader voor het (financierings-) risicomanagement. Het betreft het raamwerk voor het financieringsbeleid. Dit is verder uitgewerkt in de gemeentelijke Regeling treasury. Deze regeling geeft een uiteenzetting van de kaders, waarbinnen het treasurybeleid van de gemeente Houten wordt vormgegeven en de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de treasuryfunctie worden beschreven.
Daarnaast zijn er beleidsregels met betrekking tot het verstrekken van geldleningen en garanties. Deze beleidsregels bieden toetsingskaders c.q. spelregels voor het beoordelen van lening- en garantieaanvragen.
2. Ontwikkelingen
De door BNG gehanteerde basisrente wordt voor Houten al jaren gebaseerd op Euribor (Euro Interbank Offered Rate; het rentetarief voor leningen tussen de Europese banken). Europese regelgeving vereist van basisrentes dat ze robuust en betrouwbaar zijn. Nieuwe regels bepalen dat basisrentes meer op basis van transacties moeten worden berekend en minder op basis van inschattingen van banken om de objectiviteit te vergroten. ECB (Europese centrale bank) heeft als alternatief voor Euribor de basisrente €STR (Ester) geïntroduceerd die aan deze regelgeving voldoet. Doordat de nieuwe basisrente €STR op een andere wijze wordt berekend, zal deze naar verwachting niet helemaal gelijk zijn aan de bestaande basisrente. In de markt worden momenteel methoden en standaarden ontwikkeld om de nieuwe basisrente zo veel als mogelijk gelijk te stellen aan de bestaande basisrente om schommelingen te beperken.
3. Rentevisie
Voor de financieringsbehoefte (korte en lange termijn) is een visie op de rente-ontwikkeling onontbeerlijk. Daarom wordt gebruik gemaakt van diverse renteverwachtingen van kredietwaardige instellingen. Op basis daarvan wordt de gemeentelijke rentevisie geformuleerd.
De FED (de centrale bank van de Verenigde Staten van Amerika) heeft de beleidsrente medio 2023 bepaald tussen de 5,25% tot 5,50% (medio 2022 1,5%-1,75%). Doel hiervan is o.a. om de hoge inflatie te beteugelen. De rente van de ECB (Europese centrale bank) is medio 2023 3,75%.
De 10-jaars swaprente, de maatstaf voor de kapitaalmarktrente steeg van 1,68% medio 2022
naar 3,05% medio 2023. De 3-maands Euribor (Euro Interbank Offered Rate; het rentetarief voor leningen tussen de Europese banken) steeg van 0,24% medio 2022 naar 3,72% medio 2023. Voor medio 2022 is de verwachting, dat de 10-jaars swaprente in de eurozone zich rond de 2,93% zal bewegen. De kortetermijnrente zal gemiddeld uitkomen op 3,54%.
4. Renterisico
Voor het renterisico gelden er twee normen namelijk de renterisiconorm en de kasgeldlimiet. Er dient binnen deze normen geopereerd te worden.
Renterisiconorm (lang)
Het doel van de renterisiconorm is het beperken van de gevolgen van een stijgende kapitaalmarktrente op de rentelasten in geval van herfinanciering en renteherziening van geldleningen. Dit wordt bereikt door een limiet te stellen aan dat deel van de vaste schuld waarover het rentepercentage in een bepaald jaar moet worden aangepast aan de op dat moment geldende markttarieven. Deze norm is op 20% van de lastenkant van de begroting gesteld en wordt afgezet tegen de jaarlijkse verplichte aflossingen en de renteherzieningen.
bedragen x € 1.000 | ||||
Renterisiconorm | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand van het begrotingstotaal | 155.796 | 138.149 | 135.715 | 131.097 |
Renterisiconorm 20% van de begroting | 31.159 | 27.630 | 27.143 | 26.219 |
Renterisico op de vaste schuld | 4.671 | 4.671 | 4.671 | 4.671 |
Ruimte onder risiconorm | 26.488 | 22.959 | 22.472 | 21.548 |
Uit bovenstaande tabel blijkt dat wij meerjarig onder de norm uitkomen.
Kasgeldlimiet (kort)
Om het risico van kortlopende financiering te beperken is in de Wet fido de kasgeldlimiet vastgesteld. De kasgeldlimiet is een vastgesteld percentage (8,5%) berekend over de lastenkant van de begroting. Zodra de kortlopende financiering (kasgeldleningen) drie kwartalen boven dit bedrag uitkomt, is de gemeente verplicht over te gaan tot consolidatie. De kortlopende schuld moet dan omgezet worden in een langlopende geldlening.
Voor 2024 zit onze kasgeldlimiet op bijna € 13,25 miljoen. Het verwachte financieringstekort bedraagt begin echter 2024 € 16 miljoen en loopt op gedurende het jaar. Dit tekort wordt veroorzaakt door aflossingen op leningen en openstaande kredieten. Gezien de verwachte overschrijding op de kasgeldlimiet, wordt eind 2023 een plan gemaakt om gedeeltelijk te consolideren.
5. Liquiditeitsplanning en financieringsbehoefte
De liquiditeitenplanning voor 2024 is als volgt:
bedragen x € 1.000 | |
Liquiditeitenplanning | 2024 |
---|---|
Stand liquiditeiten 1/1 | -16.022 |
Saldo exploitatie | 7.830 |
Saldo investeringen | -22.052 |
Saldo grondexploitatie | 8.643 |
Saldo financiële activiteiten | -5.613 |
Stand liquiditeiten 31/12 | -27.213 |
In 2024 stijgt de financieringsbehoefte van € 16,0 miljoen begin 2024 tot naar verwachting € 27,2 miljoen eind 2024. De belangrijkste reden hiervoor zijn verschuiving in opbrengsten grondexploitaties en kredieten voor renovatie van scholen.
Bij de meerjarige financieringsbehoefte is rekening gehouden met de in de begroting opgenomen
investerings- en bestedingsplannen, alsmede met de geraamde inzet van voorzieningen. Daarnaast is vanwege het ontbreken van een meerjareninvesteringsprogramma, vanaf 2024 een aanname hieromtrent gedaan. Hieruit volgt het volgende beeld voor de meerjarige financieringsbehoefte.
Grafiek: meerjarige financieringsbehoefte en verloop leningenportefeuille
In bovenstaande grafiek stijgt de financieringsbehoefte vanuit de Algemene Dienst meerjarig naar ruim
€ 36 miljoen, terwijl de financieringsbehoefte vanuit de grondexploitaties op termijn verdwijnt. De stijgende financieringsbehoefte wordt verklaard door aflossingen op bestaande leningen, kredieten voor renovatie van scholen en stijgende kosten op sociaal domein.
6. Rentetoerekening
Vanaf 2017 moet de ‘reële’ (omslag)rente in de begroting worden verwerkt. Middels onderstaand renteschema wordt inzicht gegeven in de rentelasten, het renteresultaat en de wijze waarop rente aan investeringen, grondexploitaties en taakvelden wordt toegerekend.
Bedragen x € 1.000 | |||
Renteschema | 2024 | ||
a. | De externe rentelasten over de korte en lange financiering | 1.448.652 | |
b. | De externe rentebaten | -28.778 | |
Totaal door te rekenen externe rente | 1.419.874 | ||
c. | De rente die aan de grondexploitatie moet worden doorberekend | 0 | |
De rente van projectfinanciering die aan het betreffende taakveld moeten worden toegerekend | |||
De rentebaat van doorverstrekte leningen indien daar een specifieke lening voor is aangetrokken (= projectfinanciering), die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend | 28.778 | ||
28.778 | |||
d1. | Rente over eigen vermogen | 0 | |
d2 | Rente over voorzieningen (gewaardeerd op contante waarde) | 0 | |
De aan de taakvelden (programma's inclusief overzicht Overhead) toegerekende rente (renteomslag) | 1.448.652 | ||
e. | De werkelijk aan taakvelden (programma's inclusief overzicht Overhead) toegerekende rente (renteomslag) | 1.233.935 | |
f. | Renteresultaat op het taakveld treasury | -214.717 |
Op basis van bovenstaand overzicht, is de voorcalculatorische omslagrente in de begroting 2024 berekend op 1,0%. Dit percentage is ongewijzigd ten opzichte van de omslagrente in 2023. Deze rente wordt toegepast aan de uitgaven- en inkomstenkant van de begroting.
7. Wet schatkistbankieren
Eind 2013 is de Regeling Schatkistbankieren in werking getreden. Op grond van deze regeling dienen decentrale overheden eventuele overtollige geldmiddelen in ’s Rijks Schatkist aan te houden, dit met uitzondering van een zeker drempelbedrag. Voor Houten ligt de drempelwaarde in 2024 rond de € 2,7 miljoen. Omdat de gemeente voornamelijk aan de opnemende kant zit, wordt een situatie van overtollige middelen niet verwacht.
8. Wet houdbare overheidsfinanciën (wet Hof)
In onderstaand overzicht is te zien de verwachte EMU-saldi over 2023, 2024 en 2025 respectievelijk € 2,1 miljoen(overschot), € 6,3 miljoen(tekort) en € 3,4 miljoen (overschot) bedragen. De conclusie die daaruit kan worden getrokken, is dat Houten in 2023 en 2025 in positieve zin bijdraagt aan het EMU-saldo en in 2024 in negatieve zin.
Bedragen x € 1.000 | |||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) | -4.210 | -5.097 | 893 |
Mutatie (im)imateriële vaste activa | -1.140 | -10 | -2.853 |
Mutatie voorzieningen | -219 | -1.591 | -310 |
Mutatie voorraden (inclusief bouwgronden in exploitatie) | -5.364 | -363 | 0 |
Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa | 0 | 0 | 0 |
Berekend EMU-saldo | 2.075 | -6.315 | 3.436 |
EMU-SALDO referentiewaarde septembercirculaire 2022 | -5.768 | -5.768 | -5.768 |