Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Deelnemende partijen
Colleges van de 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Soest, Stichtse Vecht, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Utrechtse Heuvelrug, Utrecht en Zeist
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/gemeenschappelijk orgaan
De GGD is een openbaar lichaam (met algemeen bestuur, dagelijks bestuur en voorzitter).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Een wethouder (of burgemeester) heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit 1 lid per college (totaal 26).
Houten heeft in het AB 1 stem van totaal 70.
Houten heeft geen lid in het DB, dat uit 7 leden bestaat.Houten is ook vertegenwoordigd in de Bestuurscommissie Midden-Nederland (BC) die wordt gevormd door 25 portefeuillehouders uit de vijf regio’s (exclusief gemeente Utrecht).
Begrotingsprogramma
Samenleven, deelprogramma Sport en gezondheid
Maatschappelijk belang
De GGDrU voert de wettelijke taken uit op het terrein van de openbare gezondheidszorg voor 26 gemeenten in de provincie Utrecht. De zorg is gebaseerd op de Wet publieke gezondheid (Wpg).De belangrijkste taak is het voorkomen van ziekten en het bevorderen van gezond gedrag en een gezonde leefomgeving.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Onderdeel uitmaken van de GGDrU levert voordelen op het gebied van (financiële) risicospreiding, bestuurlijke kracht, expertise en efficiency dankzij samenwerking met andere gemeenten én GGDrU zelf.
Lokaal belang
We willen dat inwoners van Houten in balans zijn, gezond gedrag vertonen en in een gezonde leefomgeving wonen en participeren. Daarnaast willen wij voldoen aan onze wettelijk verplichte taken. Dit doen wij o.a. door taken uit te laten voeren door de GGDrU. Het gaat hier om wettelijke taken zoals Jeugdgezondheidszorg (JGZ, 0-18 jaar), infectieziektebestrijding, TBC-bestrijding, medische milieukundige zorg, technische hygiëne-zorg, seksuele gezondheid en inspecties kinderopvang. Daarnaast vraagt Houten inzet aan de GGDrU voor de uitvoering van onder meer forensische zorg, reizigersvaccinaties en het Rijksvaccinatieprogramma (RVP).
Mede op basis van epidemiologisch onderzoek van de GGDrU, bestaande uit de Jeugdmonitor en de Volwassenenmonitor, richt Houten zich op de thema’s: psychosociale gezondheid, gezond gewicht en bewegen, gezond opgroeien en preventie ten aanzien van het gebruik van genotmiddelen. Ook worden extra metingen gedaan naar de effecten van Corona voor jongvolwassenen alsmede volwassenen wat invloed kan hebben op ons beleid en de uitvoering daarvan.Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Inmiddels is het Coronabedrijf geïntegreerd in de reguliere Infectieziektebestrijding (IZB) en zijn test- en vaccinatielocaties grotendeels afgeschaald. De impact van de coronacrisis blijft echter merkbaar en de GGD blijft monitoren en paraat staan om waar nodig in te springen. Op scholen is merkbaar dat het verzuim onder leerlingen sterk is gestegen, en bieden jeugdartsen begeleiding voor kinderen en jongeren die dreigen uit te vallen of zijn uitgevallen. Personele tekorten en een onvoldoende krachtige IT-afdeling zorgen voor uitdagingen om te blijven voldoen aan alle taken en aan de wettelijke (IT-)eisen.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2024
De GGD heeft als prioriteiten opgesteld:
- een gezonde en veilige leefomgeving
- kansrijk opgroeien
- langer gezond zelfstandig
- een wendbare en vitale organisatie
Voor deze doelen en gezien bovengenoemde uitdagingen, heeft de GGD een begroting die fors stijgt per 2024 en ook in de jaren daarna. Daarnaast werken we met een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Houten en de GGDrU. Daarin maken wij maatwerkafspraken die altijd tussentijds worden geëvalueerd en aan het eind van ieder jaar.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2022 en begrote bijdrage 2023 t/m 2027 opgenomen.
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000)
1-1-2022
31-12-2022
Verschil
Eigen vermogen
4.113
4.331
218
Vreemd vermogen
49.258
29.287
-19.971
Totaal vermogen
53.371
33.618
-19.753
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-1.248
218
1.466
Mutaties reserves
1.248
430
-819
Resultaat
0
648
648
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Deelnemende partijen
Colleges van de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, de Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/gemeenschappelijk orgaan
AVU is een openbaar lichaam (met algemeen bestuur, dagelijks bestuur en voorzitter).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Éen wethouder heeft zitting in het Algemeen Bestuur (AB), dat is samengesteld uit 1 lid per college (totaal 25).
Houten heeft in het AB 4 van de 75 stemmen. De stemverhouding is gebaseerd op het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten.
Houten heeft geen lid in het Dagelijks Bestuur, dat uit 7 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
De AVU bundelt de deskundigheid van de aangesloten gemeenten, waardoor er voor beleid en uitvoering een platform met veel (plaatselijke) kennis beschikbaar is. Door de overslag, het transport en de verwerking van huishoudelijk afval gezamenlijk aan te besteden worden dankzij grote hoeveelheden in de regel gunstige tarieven verkregen.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Alle gemeenten hebben belang dat het transport, de overslag en de verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen goed geregeld is. Alle gemeenten profiteren mee van de lagere aanbestedingskosten door het gezamenlijk aan te besteden en profiteren mee van de veelal lagere prijzen die worden geboden als er grote hoeveelheden afval voor langere termijn ter verwerking worden aangeboden.
Lokaal belang
De gemeente Houten levert zelf kennis aan de aangesloten gemeenten, maar profiteert ook van de kennis die de andere gemeenten inbrengen. Door het gezamenlijk aanbesteden van de grote stromen gescheiden ingezameld huishoudelijk afval, profiteren alle gemeenten van de besparing op de aanbestedingskosten en op de veelal gunstigere tarieven die worden geboden als het om grote hoeveelheden afval gaat.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Door de economische omstandigheden wordt waarschijnlijk minder geconsumeerd en dus ook minder afval verwacht. Statiegeld op verpakkingen en het verbod op wegwerp plastic zal ook van invloed zijn op de hoeveelheid afval.
Hoge energieprijzen werken door in recyclingprocessen van grondstoffen en afvalverwerking, alsmede in de overslag en het transport. Daarbij komt ook nog de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor lonen stijgen. Hierdoor zal o.a. oud papier minder geld opbrengen (recyclen kost energie). Omdat de verwerkingscontracten jaarlijks geïndexeerd worden, zullen de verwerkingsprijzen stijgen.Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2024
Voor 2024 staan geen aanbestedingen op het programma. In 2024 gaat de AVU wel verder met het ontwikkelen van voorlichtingscampagnes over afvalscheiding en afvalpreventie.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2022 en de begrote bijdragen 2023 t/m 2027 opgenomen.
De bijdrage in 2024 stijgt met 8% t.o.v. 2023. Dat komt omdat het oud papier naar verwachting veel minder opbrengt dan in 2023 en door indexatie van de grote verwerkingscontracten (hogere energieprijzen en loonkosten).Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000)
1-1-2022
31-12-2022
Verschil
Eigen vermogen
820
301
-519
Vreemd vermogen
21.640
27.653
6.013
Totaal vermogen
22.460
27.953
5.494
* bron: jaarstukken AVU, vastgesteld op 28 juni 2023
Financieel resultaat 2022
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
0
97
97
Mutaties reserves
0
0
0
Resultaat
0
97
97
* bron: jaarstukken AVU, vastgesteld op 28 juni 2023
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
Raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Houten, Utrecht, Lopik, De Bilt, Nieuwegein, Woerden, IJsselstein, Stichtse Vecht en De Ronde Venen en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht.
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/gemeenschappelijk orgaan
Het Recreatieschap de Stichtse Groenlanden (RSG) is een openbaar lichaam (met algemeen bestuur (AB) en dagelijks bestuur (DB)).
Met ingang van 1 januari 2023 is er een nieuwe gemeenschappelijke regeling in werking getreden.Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Eén wethouder van de gemeente Houten heeft met de nieuwe gemeenschappelijke regeling zitting in het AB.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het ontwikkelen en beheren van recreatievoorzieningen draagt bij aan de leefbaarheid van de gemeente Houten en de Utrechtse stadsregio. Het recreatieschap de Stichtse Groenlanden voert deze taken uit mede namens de gemeente Houten.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Het belang is voor alle gemeenten en provincie gelijk, namelijk goede recreatievoorzieningen voor de inwoners binnen handbereik. Gebruik van recreatievoorzieningen door inwoners zijn regelmatig niet gebonden aan de gemeente waar je woont. De ene gemeente heeft door de ligging (bijvoorbeeld langs de Lek) en/of het grotere groene buitengebied meer ruimte voor opvang van recreanten dan een meer stedelijke gemeente zoals bijvoorbeeld Utrecht of Nieuwegein. Met deze regeling worden lusten en lasten voor het beheer van de recreatieterreinen beter verdeeld.
Lokaal belang
Voor onze inwoners is het van belang dat er voldoende recreatiemogelijkheden in Houten en de regio zijn.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Steeds weer doen zich nieuwe ontwikkelingen in het gebied voor, waar het recreatieschap op inspeelt.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2024
Het Recreatieschap Stichtse Groenlanden heeft met ingang van 2023 de uitvoeringstaken belegd bij Staatsbosbeheer (SBB) die die taken heeft overgenomen van Recreatie Midden-Nederland (RMN). Komende jaren zal deze samenwerking verder vorm worden gegeven waarbij ook duidelijk wordt welke kosten SBB daarvoor in rekening mag brengen vanaf 2025 en worden afspraken gemaakt over het onderhoudsniveau.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2022 en begrote bijdrage 2023 t/m 2027 opgenomen.
Balanspositie eind 2022
basisconcept jaarrekening(bedragen x € 1.000)
1-1-2022
31-12-2022
Verschil
Eigen vermogen
5.256
5.699
443
Vreemd vermogen
3.058
2.854
-204
Totaal vermogen
8.314
8.553
239
Financieel resultaat 2022
basisconcept jaarrekening(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
42
560
518
Mutaties reserves
202
103
-99
Resultaat
244
663
419
Website
Recreatieschap Stichtse Groenlanden - Recreatie Midden-Nederland (recreatiemiddennederland.nl)
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
Colleges en burgemeesters van de 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/gemeenschappelijk orgaan
De VRU is een openbaar lichaam (met algemeen bestuur, dagelijks bestuur en voorzitter).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De burgemeester heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit de burgemeesters van de gemeenten (totaal 26).
Houten heeft in het AB 3 stemmen, op basis van het aantal inwoners.
Houten heeft geen lid in het DB, dat uit 5 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Veilige leefomgeving
Maatschappelijk belang
De VRU voert de taken uit die zij heeft op grond van de Wet Veiligheidsregio's. De VRU draagt zorg voor een (fysiek) veiligheidszorgniveau en verhoogt dit daar waar het kan. Het werk van de VRU is gericht op externe veiligheid, brandveiligheid en brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Het regionale belang is gelegen in:
- eenduidige en efficiënte inrichting van de brandweer;
- eenduidige aanpak van rampen en crises;
- eenduidige aanpak brandweerzorg.
Lokaal belang
De VRU inventariseert voor de gemeente Houten de risico’s (inhoudelijk en financieel) op branden, rampen en crises en adviseert hierover het bevoegd gezag.
De VRU organiseert voor de gemeente Houten de brandweerzorg met als taak: het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt.
De VRU bereidt zich voor op de bestrijding van branden en organiseert de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
De VRU heeft de verantwoordelijkheid voor het instellen en in stand houden van een brandweer, GHOR, meldkamerfunctie, aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel en de informatievoorziening voor het gebruik tijdens calamiteiten.Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
• Onder invloed van klimaatverandering worden weersomstandigheden extremer en minder voorspelbaar. Daardoor wordt een groter beroep gedaan op de flexibiliteit
van de hulpverleningsorganisatie. De noodzaak tot beperking van de gevolgen kan doorwerken in ruimtelijke beslissingen.
• De energietransitie leidt tot de introductie van nieuwe energiebronnen en -dragers. Deze brengen nieuwe risico’s met zich mee die ook van invloed zijn op de hulpverlening. Hoe groot die risico’s zijn, is nog niet bekend en de risicobeheersing is op dit gebied nog sterk in ontwikkeling. Ook hier zijn ruimtelijke beslissingen relevant voor de gevolgbeperking.
• Als gevolg van extramuralisatie en vergrijzing zijn steeds meer mensen aangewezen op bijzondere voorzieningen of zorg in hun eigen woning. Het Bouwbesluit stelt aan woningen lagere eisen dan aan zorggebouwen. Hierdoor
krijgen we tijdens een crisis vaker te maken met verminderd zelfredzame mensen die zichzelf niet goed in veiligheid kunnen brengen.
• De verdergaande digitalisering kan leiden tot meer digitale verstoringen met mogelijke maatschappelijke ontwrichting als gevolg.Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2024
De begroting VRU 2024 heeft betrekking op het eerste jaar van de nieuwe beleidsperiode. Daar is ingezet op vier strategische doelstellingen:
1. Toekomstbestendige brandweerzorg
Nieuwe technologieën en maatschappelijke ontwikkelingen brengen zowel nieuwe risico’s als nieuwe mogelijkheden voor de brandweer. De uitdaging is om de samenleving veilig en veerkrachtig te houden, met een brandweerorganisatie die paraat, vakbekwaam en toekomstbestendig is.2. Veilige en gezonde leefomgeving
De VRU zet zich in voor een veilige en gezonde leefomgeving. Samen met andere partijen zoeken zij naar de kwetsbaarheden, risico’s en kansen in onze regio. Hiervoor bouwen zij aan een robuust netwerk waarin plaats is voor partners, maar ook ruimte is voor nieuwe partijen en lokale initiatieven. Met als doel om samen tot lokale en regionale oplossingen te komen. De VRU treedt hierbij op als adviseur en als kennis- en netwerkmakelaar.
3. Versterking crisisbeheersing
Het voorkomen, voorzien en minimaliseren van de effecten van crises en het versterken van de weerbaarheid van de samenleving.4. Great place to work
- focus op ontwikkeling
- versterking leiderschap en medewerkerschap
- medewerkersparticipatie
- diversiteit en inclusie
- sociale veiligheid
- duurzaamheid
- werkomgevingOnze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2022 en begrote bijdrage 2023 t/m 2027 opgenomen.
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000)
1-1-2022
31-12-2022
Verschil
Eigen vermogen
23.237
23.252
15
Vreemd vermogen
62.708
62.533
-175
Totaal vermogen
85.945
85.785
-160
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-283
2.334
2.617
Mutaties reserves
283
-1.592
-1.875
Resultaat
0
742
742
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Deelnemende partijen
Raden en colleges van de Lekstroomgemeenten Houten, IJsselstein, Nieuwegein en Lopik
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/gemeenschappelijk orgaan
WIL is een openbaar lichaam (met algemeen bestuur, dagelijks bestuur).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Een wethouder en een raadslid hebben zitting in het AB, dat is samengesteld uit 2 leden per deelnemer (totaal 8).
Houten heeft in het AB 2 stemmen van totaal 8.
De wethouder die lid is van het AB is tevens lid van het DB, dat uit 4 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Samenleven, deelprogramma Leren en Werken
Maatschappelijk belang
WIL verleent de dienstverlening op het terrein van de Participatiewet aan de inwoners van de vier samenwerkende gemeenten. De dienstverlening omvat bijstandsverlening, re-integratie, werkgeversdienstverlening, inkomensondersteuning en schuldhulpverlening.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
De samenwerking biedt financieel voordeel, omdat we gezamenlijk efficiënter uitkeringen kunnen verstrekken en ondersteuning kunnen bieden bij schulden en (boven)regionale werkgevers kunnen bereiken.
Lokaal belang
Het belang van Houten is dat door in gezamenlijkheid schulddienstverlening en bijstandsverstrekking te organiseren een hogere betrouwbaarheid en kwaliteit kan worden gegarandeerd. Er wordt op gestuurd dat vanuit de regionale organisatie WIL zoveel mogelijk aansluiting wordt gezocht bij het lokale netwerk in Houten.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Een stijgende inflatie zorgt ervoor dat mensen met een laag inkomen nog minder te besteden hebben. De kans op leven in armoede of het maken van schulden wordt daardoor groter. Daarnaast is er een groot tekort op de arbeidsmarkt.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2024
De invoering van de wet Maatschappelijke opvang en beschermd wonen en de doorontwikkeling van de Utrechtse werktafel (op arbeidsmarktniveau, gericht op dienstverlening aan werkgevers) zijn zaken die impact hebben op de bedrijfsvoering in 2024.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2022 en begrote bijdrage 2023 t/m 2027 opgenomen.
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000)
1-1-2022
31-12-2022
Verschil
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
5.754
6.896
1.142
Totaal vermogen
5.754
6.896
1.142
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
0
0
0
Mutaties reserves
0
0
0
Resultaat
0
0
0
Het resultaat van WIL is zowel begroot als werkelijk altijd 0. Dit komt doordat de Wil op werkelijkheid afrekent met de deelnemende gemeenten.
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Archief Zuid Utrecht (RAZU)
Vestigingsplaats
Wijk bij Duurstede
Deelnemende partijen
Gemeenten Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Vijfheerenlanden
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/
gemeenschappelijk orgaanHet RAZU is een bedrijfsvoeringsorganisatie (met éénlaags bestuur).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De RAZU heeft een éénlaags bestuur. Iedere deelnemende gemeente levert een bestuurslid. Onze burgemeester is dit vanuit de gemeente Houten. In de besluitvorming geldt de meerderheid van stemmen. Ieder lid van het bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente (artikel 8 van de gemeenschappelijke regeling). Dit levert de volgende stemverdeling op: Bunnik 2 stemmen, Houten 6 stemmen, Rhenen 3 stemmen, Utrechtse Heuvelrug 5 stemmen, Wijk bij Duurstede 3 stemmen en Vijfheerenlanden 6 stemmen.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het RAZU geeft uitvoering aan de Archiefwet 1995. Deze wet verplicht overheidsinstellingen de archieven in goede, geordende en toegankelijke staat te bewaren, en archieven onder dan 20 jaar en voor blijvende bewaring in aanmerking komen, toegankelijk te maken voor iedere belangstellende. Tot de taken van het RAZU behoren:
- beheer van oudere archieven
- toezicht en advisering
- beheer jongere archieven
- dienstverlening met inbegrip van publieksactiviteiten op cultuurhistorisch gebied. Verder vervult het RAZU de (niet wettelijk verplichte) functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
De toegevoegde waarde van het samenwerkingsverband is het gezamenlijk kunnen oppakken van vraagstukken op het gebied van nieuwe wetgeving zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Wet open overheid (Woo), de nieuwe Archiefwet, etc. Iedere gemeente behoeft dan niet afzonderlijk het wiel uit te vinden. Daarnaast speelt de digitalisering van de informatie een steeds grotere rol, waarbij kennis van de deelnemende gemeenten over deze complexe materie gedeeld kan worden. In co-creatie met de aangesloten gemeenten wordt in 2024 het e-depot (verder) ontwikkeld, waarbij het uitgangspunt is om zo naadloos mogelijk aan te sluiten op de manier waarop de gemeentelijke informatiehuishoudingen zijn ingericht.
Lokaal belang
Het RAZU voert voor de gemeente Houten de taken uit de Archiefwet uit waardoor de gemeente Houten aan haar wettelijke verplichtingen voldoet.
De Archiefwet schrijft voor dat een onafhankelijke archiefinspecteur toezicht houdt op de archieven/informatiehuishouding van een gemeente. De archiefinspecteur van het RAZU vervult deze taak voor de deelnemende gemeenten.
Daarnaast ontsluit de digitale beeldbank van het RAZU 15.000 foto’s van Houten en omgeving inclusief beschrijving voor onze inwoners. Door het ontsluiten via de website wordt de collectie toegankelijker voor inwoners, waardoor het historisch besef toeneemt.Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
De nieuwe Archiefwet wordt naar verwachting in 2024 van kracht. Aanpassing van de huidige Archiefwet 1995 is nodig om ervoor te zorgen dat overheidsorganisaties ook digitale informatie goed opslaan en toegankelijk houden. Bovendien worden van overheidsorganisaties verlangd dat blijvend te bewaren informatie na tien jaar in plaats van twintig jaar wordt overgebracht naar een archiefdienst waar iedereen de informatie kan raadplegen. De verwachting is dat deelnemende gemeenten hun fysieke archieven gaan overbrengen om zich te kunnen concentreren op de digitale informatiehuishouding.
De Woo (Wet open overheid) als opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) is 1 mei 2022 gedeeltelijk in werking getreden. De Woo heeft als doel een transparante overheid te bevorderen en de informatiehuishouding op orde te brengen. Hieronder valt ook de toegang tot overheidsinformatie uit de archieven. Om zo min mogelijk risico te lopen dat openbaarheids-, privacy- en auteursrechtelijke regels overtreden, wordt nauwkeurig in kaart gebracht en vastgelegd welke collectieonderdelen beperkt openbaar en/of beperkt bruikbaar zijn.Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2024
e-depot
Het RAZU neemt de leiding en de verantwoordelijkheid als het gaat om de ontwikkeling van het e-depot. Daarbij wordt gewerkt in lijn met de informatiekundige visie Common Ground.Wet hergebruik overheidsinformatie
Het RAZU geeft prioriteit aan kwaliteitsverbetering en standaardisering van de collectiedata, zodat de data open worden. Dat wil zeggen: deelbaar, koppelbaar, beter vindbaar en beter (her)bruikbaar.Beleidsplan 2024-2027
Eind 2023 verschijnt het nieuwe beleidsplan 2024-2027 van de RAZU, Archieven: Open, Openbaar, (Her)Bruikbaar, met hierin het ambitieniveau voor de taakuitvoering in deze periode. Ter voorbereiding van het nieuwe beleidsplan zijn vijf toekomstperspectieven geschetst die richting geven aan de activiteiten in de jaren 2024-2027. De vijf perspectieven zijn:- Fygitaal;
- Verbindend;
- Zichtbaar;
- Inclusief;
- Dynamisch;
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2022 en de begroting 2023 t/m 2027 opgenomen.
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000)
1-1-2022
31-12-2022
Verschil
Eigen vermogen
275
232
-43
Vreemd vermogen
1.007
801
-206
Totaal vermogen
1.282
1.033
-249
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-171
-43
128
Mutaties reserves
171
-44
-215
Resultaat
0
-87
-87
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
Colleges van gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/gemeenschappelijk orgaan
De RUD is een openbaar lichaam (met algemeen bestuur, dagelijks bestuur en voorzitter).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Een wethouder heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit 1 lid per deelnemer (totaal 12).
Houten heeft in het AB 1 stem van totaal 13 (de provincie heeft 2 stemmen).
Houten heeft geen zitting in het DB.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het maatschappelijk belang van de RUD is gelegen in een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu).
De RUD voert vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken uit op het gebied van milieu.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Regionale samenwerking biedt kansen om de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu te verbeteren en om tot kennisverbetering te komen.
Lokaal belang
Het belang voor Houten is gelegen in kwalitatief goede VTH-taakuitvoering op milieudossiers.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Gedurende 2024 zal met name aandacht worden besteed aan de verdere uitwerking van de wijze waarop onder de Omgevingswet zal moeten worden samengewerkt.
Daarnaast verdwijnt de Wet bodembescherming en vindt er wat betreft bodemtaken een verschuiving plaats van provincie naar gemeenten (RUD).
Tevens wordt het bestaande basistakenpakket dat verplicht bij de RUD moet worden ondergebracht verruimd. Voortzetting van een zeer beperkt restant aan milieu VTH-taken is in het kader van de kwaliteitscriteria niet toegestaan.
Er wordt gestreefd naar de overdracht van de nu nog in eigen huis georganiseerde VTH-taken per 1 juli 2024. De overdracht maakt onderdeel uit van het collegeprogramma.Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2024
Naast het zorg dragen voor kwalitatief goede uitvoering van de nieuwe vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken onder de nieuwe Omgevingswet onderzoekt de RUD samen met de ODRU in 2023 de mogelijkheden om tot één Omgevingsdienst te komen.
Afhankelijk van de uitkomst van dit onderzoek zal in 2024 mogelijk een forse inzet van alle organisaties nodig zijn. Momenteel lijkt de situatie zo dat op grond van de landelijke kwaliteitscriteria voortzetting van de twee separate diensten niet haalbaar is. Elke dienst bevat unieke doorontwikkelde specialistische kennis en kunde die in principe nu al in beide diensten aanwezig zou moeten zijn. De vorming van één dienst waarin alle specialismen robuust en kwalitatief goed worden georganiseerd ligt als oplossing zeer voor de hand.
Onze financiële bijdrage
De geschatte bijdrage van Houten aan de RUD Utrecht bedraagt voor 2024
€ 269.000 variabel + 172.000 vast (totaal € 441.000).Het Algemeen Bestuur heeft op 30 september 2021 besloten in te stemmen met het vastzetten van de variabele bijdrage voor het jaar waarin de Omgevingswet ingaat. Dit betreft het begrotingsjaar 2024. De uren zoals vastgelegd in de op dit moment geldende DVO’s (en uitvoeringsplannen 2023) en de ingeschatte levering van nieuwe bodemtaken zijn het uitgangspunt voor de verdeling van de vaste bijdrage en de basis voor de opgenomen variabele bijdragen.
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000)
1-1-2022
31-12-2022
Verschil
Eigen vermogen
€ 2.227
€ 1.271
€ 956
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Totaal vermogen
€ 2.227
€ 1.271
€ 956
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-/- € 1.115
-/- € 756
€ 359
Mutaties reserves
€ 967
€ 546
-/- € 421
Resultaat
€ 148
-/- € 210
-/- € 62
Website
- Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
College van dijkgraaf en hoogheemraden van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en colleges van gemeenten De Bilt, Utrecht, Houten, Nieuwegein, Bunnik, Lopik, Zeist, Utrechtse Heuvelrug en Stichtse Vecht.
Openbaar lichaam/
bedrijfsvoerings-organisatie/gemeenschappelijk orgaan
De BghU is een bedrijfsvoeringsorganisatie (met éénlaags bestuur).
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Een wethouder heeft zitting in het bestuur, dat is samengesteld uit 1 lid per college van burgemeester en wethouders en 2 leden van het college van dijkgraaf en hoogheemraden (totaal 11).
Houten heeft in het bestuur 8 stemmen van totaal 200.Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
De BghU kan blijvend investeren in de kwaliteit van dienstverlening waarmee de belastingen effectief en efficiënt worden georganiseerd.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Als samenwerkingsverband verzorgt de BghU namens de deelnemers de heffing en invordering van lokale belastingen binnen het werkgebied en stelt jaarlijks de WOZ-waarden vast van alle onroerende zaken voor onze deelnemers. Verzorgt voor alle gemeentelijke deelnemers de uitvoering van de basisregistratie Waardebepaling Onroerende Zaken (Wet WOZ) en meten voor alle gemeenten de gebruiksoppervlakte in voor de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG).
De BghU borgt de continuïteit van zijn taakuitvoering en streeft naar continue verbetering van kwaliteit en klantgerichtheid van het waarderings- en belastingproces.
BghU wordt geleid op basis van maatschappelijk algemeen aanvaardbare principes. Afgelopen jaar is onze strategie aangescherpt en intern uitgedragen met
• het streven naar goede en betrouwbare dienstverlening en
• efficiënt objectenbeheer.Lokaal belang
De BghU behartigt namens de gemeente Houten haar belangen op het gebied van de heffing en invordering van belastingen, de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en basisadministraties en basisregistraties.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen
De reguliere dienstverlening staat onder druk door de blijvend groeiende toestroom van bezwaren in combinatie met vergrijzing van personeel en een krappe arbeidsmarkt en daardoor moeilijk te vervullen vacatures. De beschikbare middelen voor de reguliere dienstverlening en de organisatieontwikkeling, m.n. de formatieruimte en huisvesting, staan onder druk. We doen er alles aan om ruimte te kunnen blijven bieden voor kennis- en talentontwikkeling, om blijvende goede kwaliteit te bieden en tegelijkertijd te groeien in advisering en (GIS- en data-) analyses en beleidsadvisering. In een meerjarige planperiode wil de BghU stappen hebben gezet om onze kwaliteitsborging van onze processen en dienstverlening aan te tonen.
Alle stappen die de organisatie zet zijn vanuit de visie dat de belanghebbende centraal staat.Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2024
De kernwaarden blijven onverminderd van kracht: klantgericht, efficiënt, resultaatgericht en samenwerken. Deze kernwaarden zijn bepalend voor het kunnen realiseren van de missie en visie van de organisatie en het creëren van de gewenste bedrijfscultuur in de organisatie.
Vanaf 2023 ligt de nadruk op interne stroomlijning en interne beheersing vanwege het werken volgens aangepaste processen en met de nieuwe kernapplicaties. Vanuit de nieuwe belastingapplicatie zal de nieuwe stuurinformatie helpen om de organisatie proactief te sturen en te blijven ontwikkelen. Naast deze nieuwe software is vanaf 2023 nog een aantal producten en diensten volgens aanbestedingen en inkopen te implementeren, waaronder de ICT-infrastructuur, met gevolgen voor ook deze begrotingsperiode. Deze lijn wordt in 2024 doorgezet.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2022 en begrote bijdrage 2023 t/m 2027 opgenomen.
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1.000)
1-1-2022
31-12-22
Verschil
Eigen vermogen
€ 1.539
€2.782
€1.243
Vreemd vermogen
€ 5.299
€3.103
-€2.196
Totaal vermogen
€ 6.838
€5.885
-€ 953
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
€ 0
€ 1.406
€ 1.406
Mutaties reserves
€ 0
€0
€0
Resultaat
€ 0
€ 1.406
€ 1.406
Website
Vennootschap (BV. NV)
- Vennootschap (BV. NV)
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemende partijen
Alle gemeenten en provincies
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De BNG is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap. De gemeente heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen (1 stem per aandeel van € 2,50). Houten bezit 6.240 van de 55,69 miljoen aandelen. De portefeuillehouder financiën wordt jaarlijks uitgenodigd voor de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Alleen overheden, namelijk het Rijk (50%), gemeenten, waterschappen en provincie mogen aandeelhouder zijn van de BNG. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid. Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. Met een balans van circa € 160 miljard is BNG Bank de vierde bank van Nederland.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten.
Lokaal belang
Het kunnen bankieren en het kunnen aantrekken van kredietfaciliteiten tegen gunstige condities.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen
Met ‘Ons Kompas Naar Impact’ heeft BNG Bank ervoor gekozen om terug te gaan naar de essentie: het publieke domein en het publieke belang. De purpose
van BNG Bank is: Gedreven door maatschappelijke impact. Deze purpose is leidend voor alles wat BNG Bank doet. De bank voert hierover het gesprek met haar klanten en helpt klanten bij het behalen van hun maatschappelijke doelen. De ambitie is dat
klanten BNG Bank beschouwen als natuurlijke partner voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, dat de bank daarin succesvol is en dat de bank dat kan aantonen.Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2024
BNG Bank publiceert geen begrotingen waardoor we beperkt zicht hebben op haar beleidsvoornemens. Onderstaande voornemens zijn afkomstig uit het jaarverslag 2022.
In 2023 gaan wij voort op de ingeslagen weg. Het wordt opnieuw een jaar waarin het belangrijk is om koers te houden ondanks de turbulentie om ons heen.
Het Kompas naar impact blijft daarbij richtinggevend voor onze strategie. Wij zullen ons blijven inspannen om de CO2-voetafdruk van onze leningenportefeuille
te laten dalen en de maatschappelijke impact te laten stijgen. We doen dat samen met onze klanten.
Ook blijft BNG Bank investeren in de kwaliteit van onze mensen en in het optimaliseren van processen.
Dat is belangrijk voor een efficiënte en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening.Onze financiële bijdrage 2024
Een jaarlijkse financiële bijdrage is niet aan de orde. De BNG keert ieder jaar dividend uit op basis van het behaalde resultaat van het jaar ervoor. In de financiële tabel aan het eind van deze paragraaf is het ontvangen dividend 2022 en begrote dividend 2023 t/m 2027 opgenomen.
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1 mln)
1-1-2022
31-12-2022
Verschil
Eigen vermogen
5.062
4.615
-447
Vreemd vermogen
143.995
107.459
-36.536
Totaal vermogen
149.057
112.074
-36.983
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1 mln)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
Geen begroting
300
n.v.t.
Mutaties reserves
Geen begroting
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
Website
- Vennootschap (BV. NV)
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
Onder andere vijf provincies, waaronder provincie Utrecht, en gemeenten binnen zeven provincies. Binnen de provincie Utrecht zijn de volgende gemeenten aandeelhouder:
Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, ZeistBestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Vitens is een naamloze vennootschap met publieke aandeelhouders.
De gemeente heeft zeggenschap in Vitens via het stemrecht op de aandelen. Houten bezit 0,666% van de totale aandelen.
Twee keer per jaar is er een aandeelhoudersvergadering.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Vitens is een (drink)waterbedrijf dat medeverantwoordelijkheid is voor gezondheid (door veilig en betrouwbaar drinkwater) en een duurzame samenleving met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Regionaal is het belang van samenwerking gelegen in een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van alle deelnemende gemeenten en provincies.
Lokaal belang
Het lokale belang is gelegen in een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van Houten. Daarnaast heeft Houten als aandeelhouder financieel belang in de vorm van dividend.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen
Vier thema’s krijgen expliciet de aandacht in de komende jaren: schonere waterwingebieden, een betrokken personeelsbeleid, een optimale bediening van hun 5,7 miljoen klanten en het waarborgen van continuïteit in het proces van winnen, zuiveren en leveren van betaalbaar drinkwater: de kerntaak van Vitens. Daarbij is Duurzaamheid als nieuw thema benoemd.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2024
Vitens heeft een nieuwe strategie bepaald voor de komende 10 jaar: "Elke druppel duurzaam".
De belangrijkste keuzes om hun doelen voor 2030 te behalen zijn:
1. een duurzaam watersysteem;
2. duurzame bronnen;
3. duurzaam gebruik van drinkwater.Onze financiële bijdrage 2023
Gemeente Houten is aandeelhouder. Een jaarlijkse financiële bijdrage aan Vitens is niet aan de orde. In de financiële tabel aan het eind van deze paragraaf is het ontvangen dividend 2021 en begrote dividend 2022 t/m 2026 opgenomen.
Balanspositie eind 2022
(bedragen x € 1 mln)
1-1-2022
31-12-2022
Verschil
Eigen vermogen
600,3
649,5
49,2
Vreemd vermogen
1387,8
1.446,6
58,8
Totaal vermogen
1988,1
2.096,1
108
Financieel resultaat 2022
(bedragen x € 1 mln)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Resultaat voor belastingen
Geen begroting
8,2
Belastingen
Geen begroting
-
Resultaat na belastingen
8,2
Website
Overige samenwerkingsverbanden
- Overige samenwerkingsverbanden
U10
Vestigingsplaats
Utrecht (gastheergemeente)
Deelnemende partijen
De gemeenten Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist vormen de U10-gemeenten.
U10 is de netwerkorganisatie waarin 16 gemeenten in de regio Utrecht samenwerken als antwoord op grote maatschappelijke thema's en uitdagingen.
De deelnemende gemeenten betalen financiële bijdrages, structureel en eventueel op projectbasis incidenteel.Samen met samenwerkingspartners als overheden, het bedrijfsleven en kennisinstituten presenteert de U10 zich als Metropoolregio Utrecht naar de Rijksoverheid en andere subsidiepartners.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De U10 kent geen dagelijks of algemeen bestuur. Het betreft een ‘lichte’ samenwerking op basis van een bestuursconvenant.
Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels. Houten is vertegenwoordigd in alle bestuurstafels.Begrotingsprogramma
Programma Samenleven
Programma Duurzame leefomgeving
Programma Goede bereikbaarheidMaatschappelijk belang
U10 is een netwerkorganisatie waarin 16 gemeenten in de regio Utrecht samenwerken op maatschappelijke thema's en uitdagingen. Deze thema's zijn mobiliteit, economie, wonen, gezondheid, groen en landschap en duurzaamheid.
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten.
Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Gemeenten werken in U10-verband samen omdat de opgaven waar individuele gemeenten voor staan vaak grensoverschrijdend zijn, of efficiënter en effectiever samen opgepakt kunnen worden. Daarnaast trekken U10-gemeenten gezamenlijk op richting provincie en Rijk.
Lokaal belang
Houten is onlosmakelijk onderdeel van de stedelijke regio Utrecht, als het gaat om wonen, werken en leven. Daarom is het in het belang van Houten om in regionaal verband te werken aan een gezonde, slimme en groene regio.
Dat gebeurt aan de volgende bestuurstafels in het bestuurlijk netwerk U10:- Gezonde woon- en leefomgeving
- Economische positionering
- Klimaatneutrale regio
- Duurzame bereikbaarheid
- Groen en landschap
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen
De U10-gemeenten willen de groei van de regio op een gezonde, duurzame en slimme wijze faciliteren. De druk op de regio op het gebied van wonen, werken, energie en landschap neemt toe. Dat is bijvoorbeeld te zien aan de stijgende vraag naar betaalbare woningen.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens 2023
Bestuurstafels werken met jaarplannen. Enkele belangrijke overkoepelende trajecten zijn:
- uitvoering Integraal Ruimtelijk Perspectief
- uitvoering Regionale Energie Strategie
- Woondeal
Onze financiële bijdrage 2024
Gemeenten in U10 hebben besloten de inwonersbijdrage per 1-1-2020 jaarlijks te indexeren. De indexatie is een mixpercentage. Het mixpercentage van 70% loonindex en 30% prijsindex is de index die de gastheerorganisatie gemeente Utrecht toepast bij haar verbonden partijen. De indexatie voor 2024 is nog niet vastgesteld, maar wordt geraamd op 7,39%.
Dit maakt dat de Houtense inwonersbijdrage voor 2023 uitkomt op € 1,33 voor het bestuursconvenant Samenwerking U10 en € 0,36 voor het convenant Mobiliteit. Hierbij wordt uitgegaan van het aantal inwoners per 1 januari 2023: 50.581. Dit resulteert in een bijdrage van € 67.118 voor het bestuursconvenant en € 18.244 voor convenant Mobiliteit.
Daarnaast levert Houten een structurele bijdrage van € 1,00 per inwoner voor het bestuursconvenant Economic Board Utrecht (EBU). Deze bijdrage is voor een aantal jaar vastgesteld op basis van het aantal inwoners per 1 januari 2016: 48.765.
Voor de uitvoering van het Integraal Ruimtelijk Perspectief is voor de jaren 2024-2027 een bijdrage gevraagd van € 38.936 per jaar. Voor de periode t/m 2026 is hiervoor dekking uit bestaande middelen. De kosten voor 2027 worden betrokken bij de perspectiefnota 2027.
Dit maakt de bijdrage aan U10 en EBU voor 2024: €173.063Balanspositie eind 2022
Niet aanwezig
Financieel resultaat 2022
Convenant Samenwerking U10
Inkomsten 2022
€
Uitgaven 2022
€
Resultaat 2021
88.000
Vaste formatie
784.952
Inwonersbijdragen
1.162.936
Flexibele formatie
81.379
Kosten bedrijfsvoering
88.689
Extern onderzoek en begeleiding
209.524
Vergaderfaciliteiten
15.151
Overig
7.061
Resultaat 2022
64.180
Totaal
1.250.936
1.250.936
Convenant verkeer en vervoer
Inkomsten 2022
€
Uitgaven 2022
€
Voordelig resultaat 2021
7.000
Personele kosten
220.988
Inwonersbijdragen
278.137
Kosten bedrijfsvoering
25.000
Voordelig resultaat 2022
39.149
285.137
285.137
Website
Verbonden partijen in rekening en begroting
- Verbonden partijen in rekening en begroting
Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden Partij
Rekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
-2.306.212
-2.125.151
-2.472.944
-2.455.150
-2.455.150
-2.455.150
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-1.828.604
-1.806.849
-1.933.561
-1.933.561
-1.933.561
-1.933.561
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
-255.745
-215.691
-222.981
-222.981
-222.981
-222.981
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-2.351.706
-2.684.000
-2.802.000
-2.801.000
-2.800.000
-2.800.000
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
-3.540.786
-3.886.348
-3.964.657
-4.073.233
-4.211.369
-4.354.441
Regionaal Archief Zuid-oost Utrecht (RAZU)
-227.329
-270.200
-330.643
-345.030
-347.408
-349.786
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
-264.290
-344.000
-441.000
-441.000
-441.000
-441.000
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
-705.217
-681.000
-728.000
-754.000
-779.000
-804.000
Totalen
-11.479.889
-12.013.239
-12.895.786
-13.025.955
-13.190.469
-13.360.919
- Verbonden partijen in rekening en begroting
Dividenduitkering deelnemingen (baten)
Verbonden Partij
Rekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
NV Bank Nederlandse Gemeenten
14.227
10.000
10.000
10.000
10.000
10.000
Totalen
14.227
10.000
10.000
10.000
10.000
10.000
- Verbonden partijen in rekening en begroting
Overige samenwerkingsverbanden
Verbonden Partij
Rekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
U10
-182.012
-160.068
-173.063
-173.063
-173.063
-134.127
Totalen
-182.012
-160.068
-173.063
-173.063
-173.063
-134.127