Wat willen we bereiken?
Doelstelling 1
Goed functionerende rondweg.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We bereiden de vervanging van 16 verkeersregelautomaten voor; vrijwel alle automaten zijn aan het einde van de technische levensduur. Het streven is dat alle automaten eind 2025 zijn vervangen door moderne automaten.
- We doen onderzoek naar de impact van woningbouw op de doorstroming van de Rondweg en De Koppeling. Benodigde aanpassingen worden in beeld gebracht.
- We zorgen dat alle mobiliteitsthema's, waaronder de doorstroming van autoverkeer, goed worden meegenomen in de omgevingsvisie.
Doelstelling 2
Goed functionerende aansluitingen op het landelijke hoofdwegennet.
Wat gaan we daarvoor doen?
We blijven in gesprek met de provincie en de regio over een volledige aansluiting op de A12 (Houten-Oost), zoals in 2018 bestuurlijk afgesproken in de bestuursovereenkomst integraal maatregelpakket buitengebied Bunnik-Houten.
Het ontwerp voor het kruispunt N410-Binnenweg-rondweg wordt definitief vastgesteld. En de subsidie voor de aanpassingen voor dit kruispunt wordt georganiseerd. (Ook dit kruispunt maakt deel uit van de genoemde bestuursovereenkomst, budget vanuit Houten is gereserveerd in het bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid).
Tracébesluit A27/A12 ring Utrecht
Wij blijven participeren in de overleggen met Rijkswaterstaat over de A12/A27 ring Utrecht en A27 Houten-Hooipolder. Het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht 2022 heeft ter inzage gelegen. Het verweerschrift op de beroepen is al enige tijd gereed. Het verweerschrift is echter nog niet verstuurd naar de Raad van State in verband met de motie ingekochte stikstofruimte. Het is onduidelijk wanneer het verweerschrift wordt ingediend. Zolang de RvS nog geen einduitspraak heeft gedaan op de ViA15, zal er naar verwachting ook nog geen zitting voor het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht worden gepland. De verwachting is dat er mogelijk eind 2023 een onherroepelijk Tracébesluit is. De werkzaamheden kunnen dan starten in 2024.
Alternatief Ring Utrecht (ARU)
Het rijk biedt de kans om een alternatief te ontwikkelen voor het
Tracébesluit Ring Utrecht en daarmee de geplande uitbreiding van de bak van de A27 bij
Amelisweerd te voorkomen. De gemeente Utrecht en provincie Utrecht werken sinds begin 2022 aan een alternatief voor het Tracébesluit, de regio waaronder Houten, zijn betrokken bij het mogelijke alternatief.
Verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder
Een ander Rijksproject waarbij Houten betrokken is, is de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder. In totaal is het te verbreden traject ca. 47 km lang. Richting Utrecht krijgt het traject drie rijstroken. Het Tracébesluit is onherroepelijk. De werkzaamheden aan de verbreding van de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder zijn inmiddels gestart.
Doelstelling 3
Een weginfrastructuur met bijhorende voorzieningen die voorziet in de behoefte van gebruikers.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Uitvoeren van klein en groot onderhoud en vervanging van de wegverhardingen, civieltechnische kunstwerken en verkeersregelinstallaties (VRI’s) conform het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) 2024-2028. In dit kader wordt de komende jaren getracht het aandeel (slechte) D-kwaliteit van de verharding te verkleinen tot 5% of minder. Ook wordt de vervanging van de VRI’s door “intelligente” iVRA’s Ready in 2024 afgerond.
- Wij gebruiken bestratingsmaterialen die voor minimaal 15% gerecycled zijn. Bij asfaltwegen bestaat minimaal 60% van de onderlaag en 30% van de tussenlaag uit gerecycled materiaal.
- Het gebruik van elektrische auto’s stimuleren door voldoende openbare laadpalen in de openbare ruimte te plaatsen. Bestaande locaties blijven monitoren en indien nodig uit breiden, met meer participatie dan voorheen.
- In het kader van het project Sterke Veilige Lekdijk worden onder andere maatregelen getroffen aan de weg op de Lekdijk. In 2024 worden hier voorbereidingen voor getroffen. De raad heeft in 2023 een krediet toegekend voor het vergroten van de capaciteit van de weg op de Lekdijk tussen de gemeentegrens van Nieuwegein en fort Honswijk. Dit deel van de weg dat in 2025 wordt aangepakt, wordt ook verkeersveiliger ingericht. Overige delen van de weg op de Lekdijk worden later aangepakt in het kader van het Meerjarenonderhoudsprogramma Wegen. Op het deel tussen de weg naar het veer naar Culemborg en de grens met Wijk bij Duurstede worden naar verwachting maatregelen om de dijk te versterken. Daarbij is het mogelijk dat ook de weg wordt vernield bij die werkzaamheden waarna dat wegvak ook opnieuw wordt ingericht. Hoe dat exact gaat worden uitgevoerd vanaf 2027 moet nog duidelijk worden.
Doelstelling 4
Voldoende parkeergelegenheid voor de inwoners in hun buurt én in de centrumgebieden.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We werken aan een community aanpak; dit betreft een aanpak hoe om te gaan met klachten over parkeren in de wijk.
- Verder blijven we proactief laadpalen plaatsen, zoals benoemd in het eind 2021 vastgestelde parkeerbeleid.
- Toetsing van nieuwe plannen op de parkeerdruk, zodat er voldoende parkeergelegenheid beschikbaar blijft.
Doelstelling 5
Door het faciliteren en stimuleren van elektrisch rijden en het gebruik van deelauto’s verduurzamen we de automobiliteit.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We stimuleren het gebruik van deelauto's. Conform het nieuwe parkeerbeleid kan bij een woningbouwontwikkeling de parkeernorm met 5% omlaag als de ontwikkelaar aantoonbaar inzet op het stimuleren van duurzame mobiliteit, waaronder deelautogebruik.
- We blijven laadpalen plaatsen, we zullen hierin meer proactief acteren (conform parkeerbeleid 2021), als uit monitoringsgegevens blijkt dat de behoefte aan laadpalen in een bepaald gebied toeneemt.