Wat willen we bereiken?
Doelstelling 1
Toename van het fietsgebruik in de gemeente Houten en regionaal.
Wat gaan we daarvoor doen?
Als Fietsstad van Nederland geven wij prioriteit aan de fiets, vooral omdat dit een duurzaam en gezond vervoermiddel is. We willen dat het gebruik van de fiets de komende jaren toeneemt, vooral op de ritten korter dan 15 km, zodat Houten ook voor fietsgebruik bovengemiddeld scoort. Houten heeft ook de ambitie regionale fietsverbindingen te verbeteren. We zijn nu bezig samen met de provincie met de doorfietsroutes Houten-lage Weide en USP-Houten Castellum. Komende periode wordt onderzoek door de provincie (in samenwerking met de aanliggende gemeenten) gedaan naar nieuwe mogelijkheden zoals Houten-Culemborg, Houten – Vianen en Houten- Wijk bij Duurstede (waaronder het traject 't Goy-Goyerbrug, dat we willen starten in 2026).
- We blijven met de provincie in overleg over verbeteren van het regionale fietsnetwerk en de lokale fietsroutes.
- We benutten de regelingen om subsidie aan te vragen optimaal.
- We maken afspraken met de provincie over de aanpassingen op het kruispunt Binnenweg-N410-rondweg en gaan het ontwerp voor dit punt definitief maken, in samenspraak met onder andere omwonenden en fietsersbond. Ook over de andere fietsprojecten uit de bestuursovereenkomst integraal maatregelpakket Bunnik-Houten, zoals de fietsbrug over de A12, een spitsknip op de Achterdijk in Bunnik en een vrijliggend fietspad naar Odijk, blijven we in overleg met de provincie en Bunnik.
- We maken afspraken met de provincie over de doorfietsroute USP-Bunnik-Houten en Houten- Nieuwegein- Lage Weide.
- We werken aan de fietsverbeteringen uit de mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk. We doen onderzoek naar de fietsverbinding Culemborg-Houten, Houten-Vianen en Houten- Wijk bij Duurstede via 't Goy.
De Liniepont (dieselpont) die forten van de Hollandse Waterlinies met elkaar verbindt over de Lek zal in 2024 worden vervangen door een elektrische pont. Vanwege een aanzienlijke subsidie van de provincie zullen de jaarlijkse kosten voor de gemeente nauwelijks hoger uitvallen.
Doelstelling 2
Tevredenheid inwoners over fietsnetwerk in Houten handhaven op het bestaande, hoge niveau.
Wat gaan we daarvoor doen?
We blijven deelnemen aan de landelijke F10 overleggen, waar we netwerken en gezamenlijk fietsen stimuleren en zorgen dat het belang van fietsen op de agenda van het Rijk blijft staan.
Buitengebied tussen Bunnik en Houten
Voor het buitengebied tussen Bunnik en Houten zijn meerdere maatregelen vastgelegd in de bestuursovereenkomst integraal maatregelpakket Bunnik-Houten. Voor Houten geldt dat verder wordt gewerkt aan de voorbereidingen voor aanpassingen aan het kruispunt Kruisweg-Binnenweg-Rondweg. Bunnik gaat op zoek naar een geschikte maatregel om het sluipverkeer op de Achterdijk te laten afnemen en de oversteek voor de doorfietsroute Houten-USP veiliger te maken. De provincie zal doorgaan met de voorbereidingen voor het vrijliggend fietspad langs de N410 en de voorbereidingen (incl. financieringsvraagstuk) voor de fietsbrug over de A12.
De provincie heeft in het voorjaar van 2021 helaas besloten vooralsnog niet verder te gaan met de voorbereidingen van de aansluiting op de A12, onder andere vanwege de hoge kosten en de vraag of de huidige invulling voldoende toekomstvast is, gezien alle ruimtelijke ontwikkelingen in de regio. Wij blijven de aansluiting A12 samen met Bunnik op de agenda plaatsen.